دوشنبه ٠٥ خرداد ١٣٩٩ - 
1 2
 
صفحه اصلي > اخبار 
 
 


  چاپ        ارسال به دوست

وبینار جنبه های مراقبتی و انسانی در تدریس به شیوه های مجازی برگزار شد

نشست مجازی با موضوع  امکان در نظر گرفتن جنبه های مراقبتی و انسانی در تدریس به شیوه های مجازی با حضور دکتر لیدا نیک فرید عضو هیات علمی دانشگاه در 23 اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی، نشست مجازی با موضوع  امکان در نظر گرفتن جنبه های مراقبتی و انسانی در تدریس به شیوه های مجازی با حضور دکتر دکتر گوردون رییس انجمن و اداره کننده این نشست، دکتر سیتزمن سخنران اصلی و دکتر لیدا نیک فرید  به عنوان عضو این انجمن در  این نشست حضور داشتند.

در این وبینار ضمن تبادل نظر، نتیجه ی ده مطالعه که در آنها تدریس مجازی با تاکید و تکیه بر نظریه ی مراقبت انسانی واتسون صورت گرفته بود و توسط دکتر سیتزمن در یک مقاله در نشریه ی رسمی این انجمن به چاپ رسیده بود، از یک روز قبل در اختیار اعضای نشست گذاشته شده و در نهایت موارد زیر به عنوان نتیجه گیری توسط اعضا نهایی گردید

 

1- در مجموع در محیط های دیجیتال امکان خلق روش های بدیع و با انتقال مفاهیم انسانی به دانشجویان وجود دارد.

2- در روش های مجازی آموزش همانند روش های رو در رو، عنصر "قصد" برای آموزش دادن اهمیت دارد. این عنصر در نظریه ی مراقبت انسانی واتسون اهمیت اساسی دارد و در سال های اخیر مورد توجه پرستاران و محققین پرستاری قرار گرفته است و از دیدگاه دکتر نیک فرید بسیار قابل تشبیه به قصد انجام فریضه ی دینی نماز دارد که فرد با تقرب به خدا و یاد او قصد می کند لحظاتی که در نماز است به چیز دیگری نیاندیشد. در مورد مراقبت و لحظه ی مراقبت و لحظات تدریس مراقبت نیز از دیدگاه واتسونی ها (طرفداران نظریه ی مراقبت انسانی)، این فضا آن قدر مقدس است که برای ورود به آن همانند ورود به مکان مذهبی باید قصد کرد که در آن لحظات هیچ تفکر دیگری غیر از مراقبت و تدریس در ذهن راه نداشته باشد. روش های مجازی نیز اگر با چنین قصدی همراه شوند می توانند ظرفیت بالایی از نظر انتقال عناصر مراقبت انسانی را کسب کنند.

3- خلاقیت و حضور دو عنصر دیگر برای انتقال مراقبت و جنبه های انسانی آن در تدریس رو در رو و نیز مجازی شناخته می شوند. با استفاده از عنصر خلاقیت، معلم می تواند فرصت ها را شناسایی کرده و با خروج از قالب های معمول به قالب های تدریس منحصر به فرد خود برسد که هر چه موثرتر هستند و می توانند تدریس دروس پرستاری را انسانی تر کنند. به عنوان مثال استفاده از فیلم های بیماران واقعی به شکل کلیپ های کوتاه در زمینه ی تدریس مورد نظر و به اشتراک گذاشتن احساسات فراگیران.

4- حضور عنصری است که همگام با قصد معلم پرستار را در فضایی قرار می دهد که در آن یادگیری دانشجو یک هدف انسانی و مراقبتی در نظر گرفته می شود. در پیروان نظریه ی واتسون استفاده ی پرستار تنها محدود به نرم افزارها و سخت افزارهای تدریس نیست بلکه او با در اختیار گذاشتن همه ی ذهن، تجربه و عشق خود و به طور کلی در اختیار گذاشتن Selfبه آموزش می پردازد. به این شکل کلمات او در فضای مجازی نیز بار مراقبتی می گیرند و می توانند تا حد زیادی جایگزین تماس رو در روی چشم در چشم شوند که از دیدگاه آنها بیشترین انتقال را در فضای مراقبتی به عهده دارند.

5- در نهایت هر ده کریتاس نظریه ی واتسون با ذکر مثال هایی واقعی از تدریس مجازی اساتید مورد بحث قرار گرفته و تایید امکان ارایه انها در تدریس مجازی نتیجه گیری شده اما همه ی اعضا به مطالعات بیشتر در این زمینه به شکل یک پروژه ی مشترک فرا خوانده شدند.


١٥:١٠ - يکشنبه ٢٨ ارديبهشت ١٣٩٩    /    عدد : ٩٢١٦٤    /    تعداد نمایش : ٧٨



خروج




دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی - دانشکده پرستاری ومامایی
آدرس :تهران ، خیابان ولی عصر ، تقاطع نیایش ،   مقابل بیمارستان قلب شهیدرجایی ،            دانشکده پرستاری ومامایی                           نمابر : 88655363-021                        کدپستی : 1985717443
تلفن : 70-88655366 - 021
پست الکترونیک :sbnmf@sbmu.ac.ir
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.