دکتـر سپيده حاجيان
دانشیار و عضو هیات علمی cv: fa en
021-88655366
s.hajian@sbmu.ac.ir
زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه : ارتقای بهداشت وسلامت زنان،سلامت نوجوانان،مداخلات پیشگیرانه سرطانهای زنان،ارتقای کیفی مراقبتهای مامایی

برنامه میانمدت گروه مامایی 1400
1- آینده نگاری و ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی:
باتوجه به ظرفیت فعلی گروه مامایی و بهداشت باروری از نظر در اختیار داشتن اعضای هیات علمی با سابقه طولانی در حوزه آموزش و پژوهش( 1نفر استاد، 7 نفر دانشیار، 6 نفر استادیار) و برخورداری از 3 مقطع آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhDفعالیت های ذیل مد نظر می باشند:
1-1- توسعه آموزش بالینی دانشجویان مامایی با هدف ظرفیت سازی آنها در جهت آموختن روشهای علمی و عملی زایمان فیزیولوژیک و بسط روشهای خوشایندسازی زایمان طبیعی در عرصه های آموزشی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2-1-افزایش کمی و کیفی آموزش های مبتنی بر ارتقاء توانمندی ماماهای شاغل در واحدهای زایمانی
بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران با هدف انتقال دانش در قالب برگزاری کارگاه های حضوری و مجازی با موضوعیت زایمان فیزیولوژیک و ترویج زایمان طبیعی و پیشگیری از حوادث مادری-نوزادی ناشی از جراحی های سزارین بدون اندیکاسیون
3-1-ارزیابی عناوین پژوهشی مصوب گروه بر اساس اولویتهای 9 گانه پژوهشی دانشگاه و گروه مامایی توجه ویژه به تصویب و حمایت از موضوعات پژوهشی در حوزه مامایی و بهداشت باروری با هدف کسب مرجعیت در علوم مامایی مدرن و مبتنی بر شواهد و انتشار مقالات مرتبط با این موضوعات در نشریات معتبر علمی و ارتقای بیش از پیش جایگاه گروه مامایی و بهداشت باروری در نمایه های بین المللی
4-1- پیش بینی نقشه جذب اعضای هیات علمی جدید و پیگیری در جذب نیروی انسانی جهت تداوم استقرار اعضای هیات علمی در بالین بویژه در بلوک زایمان در جهت ارتقای توانمندی و مهارتهای اختصاصی دانشجویان مامایی
5-1- تدوین برنامه آموزشی، پژوهشی و فرایندهای حدمات اجتماعی اعضای هیات علمی گروه جهت ارزیابی درونی سالانه عملکرد فعالیتهای فوق در حوزه هیات علمی و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات آتی و ارائه راهکارهای متناسب با هدف تقویت نقاط قوت و تبدیل تهدیدها به فرصتها و کاستن از نقاط ضعف باهدف ارتقای جایگاه حرفه مامایی در کشور
2- آموزش پاسخگو و عدالت محور:
1-2- تلاش و برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفی آموزش بالینی دانشجویان مامایی با هدف کسب مهارتهای مشاوره، آموزش و عملکرد متناسب با نیازهای واقعی جامعه از طریق تماس زود هنگام با جامعه هدف
2-2- بررسی اهداف آموزشی و طرح دروس براساس نیاز های موجود جامعه و برنامه ریزی جهت بازنگری کوریکولوم درسی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و PhDدر جهت رفع کاستی های موجود در این برنامه ها و بازخورد به بورد محترم مامایی در راستای بازبینی دروس تخصصی در راستای براوردن نیازهای جامعه هدف
3-2- بسط و تعالی ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان در عرصه های ارائه خدمات پیشگیرانه در حوزه مامایی و بهداشت باروری بر اصول علمی موجود در راهنماهای بالینی کشوری
4-2- تشویق و حمایت از تصویب و اجرای پایان نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان با هدف شناسایی، طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات به کار رفته در حوزه پاسخگویی اجتماعی
3- حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم:
1-3-تدوین راهکارهای تشویقی جهت دریافت، ثبت و اجرای ایده ها و ابداعات نواورانه در زمینه خلق ثروت و ابتکارات مبتنی بر فرایندهای دانشورانه
2-3- ایجاد ساز و کار فرایندی برای جذب بودجه مکفی به منظور انجام پژوهشها و پایان نامه ها از مسیرهای ارتباط با صنعت و فناوری
4- اعتلای اخلاق حرفه ای:
1-4- توسعه، پایبندی و آموزش اصول اخلاق حرفه ای همچون دانش تخصصی، تجربه شغلی، مهارت، توانایی و تعهد حرفه ای در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی گروه در آموزشهای نظری و بالینی
2-4-ترغیب و اختصاص حداقل 10 درصد از عناوین پژوهشی با موضوعات اخلاق حرفه ای و حرفه مندی در حوزه مامایی و بهداشت باروری
5- توسعه بهره مندی از آموزش مجازی:
1-5- تدوین شیوه نامه آموزش مجازی دروس نظری و عملی گروه مامایی و ارتقاء روشهای یاددهی- یاددهی و تاکید بر استفاده از روشهای به روز و نوآورانه در بستر مجازی مطابق با آیین نامه آموزش ترکیبی (blended learning)
2-5- ارزیابی روشهای آموزش و ارزشیابی دانشجو در بستر مجازی در هر نیمسال تحصیلی و ارائه بازخورد در جهت بهبود هرچه بیشتر فرایندهای موجود
6- ارتقاء ارزیابی و آزمونهای دانشجویان:
1-6- ارتقاء ارزشیابی دانشجویان با استفاده از لاگ بوک الکترونیک
2-6- یکسان سازی ارزشیابی دانشجویان در دروس بالینی به کمک روشهای نوین و بر اساس اهداف دوره
3-6- ارتقای روشهای ارزشیابی دانشجویان در دروس نظری با استفاده از تدوین و یکسان سازی طرح دوره/درس، تهیه نقشه راهنمای ازمون (blueprint)، انالیز سوالات آزمونها و بازخورد محرمانه به مدرسین در جهت اصلاحات آزمون ها
4-6- ارتقاء ارزشیابی میزان توانمندی های دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط کارپوشه ثبت مهارتها و توانمندی های دانشجو در تعیین نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی
7-ارتقای ظرفیت آموزش:
1-7- ظرفیت سازی جهت بهبود مهارتهای عملی و ارتباطی در مرکز مهارتهای بالینی مامایی(skill lab)طریق روشهای آموزشی شبیه سازی و سناریوی بالینی
2-7- برگزاری جلسات ژورنال کلاب با مشارکت حداکثری دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه مامایی و بهداشت باروری به منظور انتقال دانش، آشنایی با جدیدترین دستاوردهای مرتبط با رشته و مدل های تصمیم گیری در بالین و افزایش مهارتهای ارزیابی نقادانه دانشجویان با حضور و نظارت اعضای هیئت علمی گروه
3-7- برگزاری کارگاه و وبینارهای آموزشی با همکاری اعضای هیات علمی ایرانی خارج از کشور
4-7- نیازسنجی و برگزاری کارگاه های آموزشی انتقال دانش در توان افزایی علمی و مهارتی اعضای هیات علمی گروه
5-7- تدوین شیوه نامه توسعه دانش پژوهی و حمایت از اجرای فرایندهای نوآورانه در حوزه آموزش با هدف ترویج دانش پژوهی
6-7- ارتقاء کیفی عناوین پایان نامه های تحصیلات تکمیلی از طریق ارزیابی ساختارمند عناوین پایان نامه ها در راستای اولویت های پژوهشی دانشگاه و گروه مامایی
8- توسعه کمی و کیفی پژوهش:
1-8- بهبود کیفی و کمی تعداد پژوهشی گروه در حوزه های نواورانه، جذب گرنت های پژوهشی و گرنت های همتاپروری با توجه به ظرفیت های موجود
2-8- افزایش تعداد مقالات حاصل از طرح های برگرفته از پایان نامه و طرحهای پژوهشی
3-8- تعامل و مشارکت همه جانبه با کمیته تحقیقات دانشجویی در جهت کمک و حمایت از طرح های تحقیقاتی دانشجویان با نظارت اعضای هیات علمی گروه در راستای افزایش تولیدات بروندادهای پژوهشی
4-8- شناسایی، مکاتبه و دعوت از صاحبنظران و متخصصین حوزه های مرتبط برای مشاوره و مشارکت در پایان نامه ها و طرح های پژوهشی مشترک مطابق با مفاد ایین نامه های آموزشی و پژوهشی موجود
5-8-افزایش دیده شدن (visibility) مقالات و تالیفات اعضای هیات علمی و ارتقای میزان استنادات به مقالات علمی از طریق اطلاع رسانی در شبکه ها و حوزه های پژوهشی معتبر
اولویت های پژوهشی گروه مامایی و بهداشت باروری
1- مادری ایمن با محوریت مراقبتهای دوران بارداری و ترویج فیزیولوژیک
2- برنامه ریزی و مدیریت باروری سالم
3- مراقبتهای حمایتی مشاوره ای در ناباروری
4- مراقبتهای حمایتی مشاوره ای در بارداری های پرخطر
5- سطوح پیشگیری در بیماری های مقاربتی و جنسی
6- سطوح پیشگیری در سرطان های شایع زنان
7- انواع خشونت خانگی
8- سلامت جنسی وباروری زنان ومردان
9- حفظ و ارتقا سلامت نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندی
10- مشارکت مردان در سلامت باروری
11 - سلامت باروری در حوادث و بحرانهای طبیعی