سه شنبه ٢٧ ارديبهشت ١٤٠١ - 
1 2
 
آخرین عناوین :
منو اصلی
تقویم
آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 25967
 بازدید امروز : 579
 کل بازدید : 13910726
 بازدیدکنندگان آنلاين : 1
 زمان بازدید : 3.06
صفحه اصلي > گروههای آموزشی > گروه مامایی 
 
 
مـدیـر گـروه مامایی

 دکتـر سپيده حاجيان

دانشیار و عضو هیات علمی   cv: fa    en

 

 021-88655366

s.hajian@sbmu.ac.ir 

زمینه های تحقیقاتی مورد علاقه : ارتقای بهداشت وسلامت زنان،سلامت نوجوانان،مداخلات پیشگیرانه سرطانهای زنان،ارتقای کیفی مراقبتهای مامایی


        


برنامه میانمدت گروه مامایی 1400

 

1-      آینده نگاری و ظرفیت سازی برای کسب مرجعیت علمی:
باتوجه به ظرفیت فعلی گروه مامایی و بهداشت باروری از نظر در اختیار داشتن اعضای هیات علمی با سابقه طولانی در حوزه آموزش و پژوهش( 1نفر استاد، 7 نفر دانشیار، 6 نفر استادیار)  و برخورداری از  3 مقطع آموزشی کارشناسی، کارشناسی ارشد و PhDفعالیت های ذیل مد نظر می باشند:
1-1- توسعه آموزش بالینی دانشجویان مامایی با هدف ظرفیت سازی آنها در جهت آموختن روشهای علمی و عملی زایمان فیزیولوژیک و بسط روشهای خوشایندسازی زایمان طبیعی در عرصه های آموزشی بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2-1-افزایش کمی و کیفی آموزش های مبتنی بر ارتقاء توانمندی ماماهای شاغل در واحدهای زایمانی
بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهر تهران با هدف انتقال دانش در قالب برگزاری کارگاه های حضوری و مجازی با موضوعیت زایمان فیزیولوژیک و ترویج زایمان طبیعی و پیشگیری از حوادث مادری-نوزادی ناشی از جراحی های سزارین بدون اندیکاسیون
 3-1-ارزیابی عناوین پژوهشی مصوب گروه بر اساس اولویتهای 9 گانه پژوهشی دانشگاه و گروه مامایی توجه ویژه به تصویب و حمایت از موضوعات پژوهشی در حوزه مامایی و بهداشت باروری با هدف کسب مرجعیت در علوم مامایی مدرن و مبتنی بر شواهد و انتشار مقالات مرتبط با این موضوعات در نشریات معتبر علمی و ارتقای بیش از پیش جایگاه گروه مامایی و بهداشت باروری در نمایه های بین المللی
4-1- پیش بینی نقشه جذب اعضای هیات علمی جدید و پیگیری در جذب نیروی انسانی جهت تداوم استقرار اعضای هیات علمی در بالین بویژه در بلوک زایمان در جهت ارتقای توانمندی و مهارتهای اختصاصی دانشجویان مامایی 

   5-1-  تدوین برنامه آموزشی، پژوهشی و فرایندهای حدمات اجتماعی اعضای هیات علمی گروه جهت ارزیابی درونی سالانه عملکرد فعالیتهای فوق در حوزه هیات علمی و شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدات آتی و ارائه راهکارهای متناسب با هدف تقویت نقاط قوت و تبدیل تهدیدها به فرصتها و کاستن از نقاط ضعف باهدف ارتقای جایگاه حرفه مامایی در کشور
 

2-      آموزش پاسخگو و عدالت محور:

1-2- تلاش و برنامه ریزی در جهت ارتقای کیفی آموزش بالینی دانشجویان مامایی با هدف کسب مهارتهای مشاوره، آموزش و عملکرد متناسب با نیازهای واقعی جامعه از طریق تماس زود هنگام با جامعه هدف

2-2- بررسی اهداف آموزشی و طرح دروس براساس نیاز های موجود جامعه و برنامه ریزی جهت بازنگری کوریکولوم درسی دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و PhDدر جهت رفع کاستی های موجود در این برنامه ها و بازخورد به بورد محترم مامایی در راستای بازبینی دروس تخصصی در راستای براوردن نیازهای جامعه هدف 

3-2- بسط و تعالی ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان در عرصه های ارائه خدمات پیشگیرانه در حوزه مامایی و بهداشت باروری بر اصول علمی موجود در راهنماهای بالینی کشوری

4-2- تشویق و حمایت از تصویب و اجرای پایان نامه های دانشجویی و طرح های پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان با هدف شناسایی، طراحی، اجرا و ارزشیابی مداخلات به کار رفته در حوزه پاسخگویی اجتماعی

 

3-      حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم:

1-3-تدوین راهکارهای تشویقی جهت دریافت،  ثبت و اجرای ایده ها و ابداعات نواورانه در زمینه خلق ثروت و ابتکارات مبتنی بر فرایندهای دانشورانه

2-3- ایجاد ساز و کار فرایندی برای جذب بودجه مکفی به منظور انجام پژوهشها و پایان نامه ها از مسیرهای ارتباط با صنعت و فناوری

 

4-      اعتلای اخلاق حرفه ای:

1-4- توسعه،  پایبندی و آموزش اصول اخلاق حرفه ای همچون دانش تخصصی، تجربه شغلی، مهارت، توانایی و تعهد حرفه ای در پیشبرد اهداف آموزشی و پژوهشی گروه در آموزشهای نظری و بالینی
2-4-ترغیب و  اختصاص حداقل 10 درصد از عناوین پژوهشی با موضوعات اخلاق حرفه ای و حرفه مندی در حوزه  مامایی و بهداشت باروری

5-   توسعه بهره مندی از آموزش مجازی:

1-5- تدوین شیوه نامه آموزش مجازی دروس نظری و عملی گروه مامایی و ارتقاء روشهای  یاددهی- یاددهی و تاکید بر استفاده از روشهای به روز و نوآورانه در بستر مجازی مطابق با آیین نامه آموزش ترکیبی (blended learning)

2-5- ارزیابی روشهای آموزش و ارزشیابی دانشجو در بستر مجازی در هر نیمسال تحصیلی و ارائه بازخورد در جهت بهبود هرچه بیشتر فرایندهای موجود

6-     ارتقاء ارزیابی و آزمونهای دانشجویان:

1-6- ارتقاء ارزشیابی دانشجویان با استفاده از لاگ بوک الکترونیک

2-6- یکسان سازی ارزشیابی دانشجویان در دروس بالینی به کمک روشهای نوین و بر اساس اهداف دوره

3-6-  ارتقای روشهای ارزشیابی دانشجویان در دروس نظری با استفاده از تدوین و یکسان سازی طرح دوره/درس، تهیه نقشه راهنمای ازمون (blueprint)، انالیز سوالات آزمونها و بازخورد محرمانه به مدرسین در جهت اصلاحات آزمون ها

4-6- ارتقاء ارزشیابی میزان توانمندی های دانشجویان تحصیلات تکمیلی توسط کارپوشه ثبت مهارتها و توانمندی های دانشجو در تعیین نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی

7-ارتقای ظرفیت آموزش:

1-7-  ظرفیت سازی جهت بهبود مهارتهای عملی و ارتباطی در مرکز مهارتهای بالینی مامایی(skill lab)طریق روشهای آموزشی شبیه سازی و سناریوی بالینی   

2-7- برگزاری جلسات ژورنال کلاب با مشارکت حداکثری دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه مامایی و بهداشت باروری به منظور انتقال دانش، آشنایی با جدیدترین دستاوردهای مرتبط با رشته و مدل های تصمیم گیری در بالین و افزایش مهارتهای ارزیابی نقادانه دانشجویان با حضور و نظارت اعضای هیئت علمی گروه

3-7- برگزاری کارگاه  و وبینارهای آموزشی با همکاری اعضای هیات علمی ایرانی خارج از کشور

4-7- نیازسنجی و برگزاری کارگاه های آموزشی انتقال دانش در توان افزایی علمی و مهارتی اعضای هیات علمی گروه

 5-7- تدوین شیوه نامه توسعه دانش پژوهی و حمایت از اجرای فرایندهای  نوآورانه در حوزه آموزش با هدف ترویج دانش پژوهی   

6-7- ارتقاء کیفی عناوین پایان نامه های تحصیلات تکمیلی از طریق ارزیابی ساختارمند عناوین پایان نامه ها در راستای اولویت های پژوهشی دانشگاه و گروه مامایی

8-    توسعه کمی و کیفی پژوهش:

1-8-        بهبود کیفی و کمی تعداد پژوهشی گروه در حوزه های نواورانه، جذب گرنت های پژوهشی و گرنت های همتاپروری با توجه به ظرفیت های موجود

2-8-                  افزایش تعداد  مقالات حاصل از طرح های برگرفته از پایان نامه و طرحهای پژوهشی

3-8-    تعامل و مشارکت همه جانبه با کمیته تحقیقات دانشجویی در جهت کمک و حمایت از طرح  های تحقیقاتی دانشجویان با نظارت اعضای هیات علمی گروه در راستای افزایش تولیدات بروندادهای پژوهشی

4-8-   شناسایی، مکاتبه و دعوت از صاحبنظران و متخصصین حوزه های مرتبط برای مشاوره و مشارکت در پایان نامه ها و طرح های پژوهشی مشترک مطابق با مفاد ایین نامه های آموزشی و پژوهشی موجود  

5-8-افزایش دیده شدن (visibility) مقالات و تالیفات اعضای هیات علمی و ارتقای میزان استنادات به مقالات علمی از طریق اطلاع رسانی در شبکه ها و حوزه های پژوهشی معتبر

 

 اولویت های پژوهشی گروه مامایی و بهداشت باروری

1-    مادری ایمن  با محوریت مراقبتهای دوران بارداری و ترویج فیزیولوژیک    

2-    برنامه ریزی و مدیریت باروری سالم

3-    مراقبتهای حمایتی مشاوره ای در ناباروری

4-    مراقبتهای حمایتی مشاوره ای در بارداری های پرخطر

5-    سطوح پیشگیری در بیماری های مقاربتی و جنسی

6-     سطوح پیشگیری  در سرطان های شایع زنان

7-    انواع خشونت خانگی  

8-    سلامت جنسی وباروری زنان ومردان

9-    حفظ و ارتقا سلامت نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و سالمندی

      10-   مشارکت مردان در سلامت باروری

     11 -  سلامت باروری در حوادث و  بحرانهای طبیعی   

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی
شهید بهشــتی - دانشکده پرستاری ومامایی
آدرس :تهران ، خیابان ولی عصر ، تقاطع نیایش ،   مقابل بیمارستان قلب شهیدرجایی ،            دانشکده پرستاری ومامایی                           نمابر : 88655363-021                        کدپستی : 1985717443
تلفن : 70-88655366 - 021
پست الکترونیک :sbnmf@sbmu.ac.ir
© تمامی حقوق این سایت متعلق به دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شهید بهشتی می باشد.