آیین نامه خدمات مرجع مجازی در کتابخانه های تابعه دانشگاه
![]()
این آیین نامه برای تعیین نحوه ارائه خدمات مرجع مجازی در چارچوب مشخص در کتابخانه های تابعه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شده است.
مقدمه: کتابخانه مرکزی با هدف ارائه خدمات بهتر و بیشتر به پژوهشگران ، محققان و دانشجویان تلاش می کند فرصتی فراهم آورد که پژوهشگران پرسشهای خود را از طریق یک محیط مجازی، یعنی اینترنت با کتابداران مرجع مطرح کنند و با ارائه خدمات مرجع مجازی مبتنی بر وب سعی می کندتا ارتباط رسمی میان متقاضیان اطلاعات و کتابداران مرجع به منظور رفع نیازهای اطلاعاتی فراهم شود.
سرویس مرجع مجازی : کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه این امکان را فراهم می کند تا کاربران بدون نیاز به حضور در محل کتابخانه نیازهای اطلاعاتی و پرسش های مرجع خود را با کارشناسان مرجع مجازی از طریق پست الکترونیکی مطرح و پاسخ دریافت کنند. لازم به ذکر است پاسخگویی به سوالات بر اساس منابع و امکانات موجود درکتابخانه ها و مطابق با خط مشی خدمات مرجع مجازی کتابخانه، صورت می پذیرد. بنابراین آیین نامه خدمات مرجع مجازی در راستای نظام مند کردن ارائه خدمات مرجع مجازی و مشخص کردن رویه ها و خط مشی هایی که کتابخانه در ارائه این خدمت در پیش می گیرد تهیه و تدوین شده است.
ماده :1تعاریف
دانشگاه: منظور دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
کتابخانه مرکزی: منظور مدیریت منابع علمی، کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.
خدمات مرجع مجازی: منظور خدماتی است که کاربران سؤالات خود را از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند پست الکترونیکی، گفتگوی الکترونیکی و فرم های وبی مطرح کرده و از همان طریق پاسخ خود را دریافت می کنند. این تعامل بدون نیاز به حضور فیزیکی کاربران در کتابخانه انجام می شود.
کاربران: منظور اعضای هیات علمی رسمی و پیمانی، اساتید حق التدریس، اعضای هیات علمی بازنشسته، پژوهشگران، محققین، دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی و نیز کارمندان بازنشسته که نیاز به استفاده از منابع علمی پزشکی را دارند.
سوالات: منظور سوالاتی درباره منابع اطلاعاتی مورد نیاز کاربران درباره منابع موجود در کتابخانه مرکزی و کتابخانه های تابعه دانشگاه است، منابعی مانند کتاب، مقاله، پایان نامه، طرح تحقیقاتی و...
تبصره :1کتابدار مرجع به سوالاتی که جنبه علمی پژوهشی نداشته باشد، پاسخی نخواهد داد.
ماده :2مدت زمان پاسخگویی
با درنظر گرفتن زمان و حجم سوالات ، طی سه روز کاری پاسخ داده می شود.
تبصره :1در برخی موارد جهت رفع ابهام در سوال نیاز به انجام مصاحبه مرجع از طریق پست الکترونیکی و ارتباط بین کتابدار و کاربر خواهد بود.
تبصره :2درصورت زمان بر بودن مدت پاسخ دهی به سوال، موضوع از طریق پست الکترونیکی به کاربر اعلام خواهد شد.
ماده :3روش استفاده از خدمات مرجع مجازی
ابتدا وارد پورتال کتابخانه مرکزی به آدرس http://lib.sbmu.ac.irمیشوید و در منوی اصلی لینک خدمات مرجع مجازی را کلیک کرده و سپس فرم پرسش را تکمیل و ارسال می کنید تا در اسرع وقت پاسخ شما برایتان ایمیل شود.
ماده 4: روش ارسال پاسخ
پاسخ سؤالات از طریق پست الکترونیکی در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.
ماده :5هزینه خدمات
ارائه خدمات مرجع الکترونیکی برای کلیه کاربران رایگان است.
ماده :6پاسخ دهندگان به سوالات
کلیه سوالات ارسال شده توسط گروه میز مرجع الکترونیکی کتابخانه مرکزی و کتابخانه ها تابعه پاسخ داده می شود.
ماده :7سیاست اخلاقی کتابخانه در ارتباط با خدمات مرجع الکترونیکی
کلیه اطلاعات شخصی کاربران فقط به منظور ارائه خدمات اطلاع رسانی بهتر و یافتن دقیق پاسخ مناسب برای کاربر در نظرگرفته شده است. در ضمن، از این اطلاعات برای آمارگیری و ارزیابی استفاده می شود و به هیچ وجه استفاده دیگری از آن نخواهد شد.
ماده :8ارزیابی
عملکرد ارائه خدمات مرجع مجازی و سنجش رضایت کاربران در فواصل معین مورد ارزیابی قرار می گیرد.
این آیین نامه با یک مقدمه، هشت ماده و سه تبصره در تاریخ 1394/08/18به تصویب اعضای شورای تخصصی مدیریت منابع علمی، کتابخانه مرکزی و اسناد رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرااست و کلیه آییننامه ها و بخشنامه های مغایر با آن لغو و بلا اثر اعلام می شود.