رسالت و اهداف دانشکده پرستاری شهید بهشتی

 (Mission) رسالت

رسالت برنامه آموزشی کارشناسی هوشبری دانشکده پرستاری شهید بهشتی ،تربیت دانش آموختگانی است که با تکیه بر  دانش روز، مهارت، کارآمدی، ایمان و تعهد، دلسوزی و مهربانی، اخلاق حرفه ای و برقراری ارتباطات موثر حرفه ای،  مراقبت  مطلوب و اثر بخش در بیماران تحت بیهوشی عمومی و ناحیه ای در مراحل قبل، طی و بعد از آن ، سرویس کنترل درد حاد و حضور موثر در تیم احیای قلبی، ریوی و مغزی را ارائه  کنند. این برنامه، کارشناسانی تربیت می کند که متعهد به یادگیری خود راهبر بوده و در دوره خدمت، دانش و مهارت خود را در همه ابعاد به روز می کنند. 

چشم انداز گروه  (VISION)

آرمان این دانشکده، ایجاد گروهی پیشرو در زمینه آموزش، پژوهش و ارائه آموزش های بالینی می باشد به گونه ای که قادر باشد طی پنج سال آینده همگام با نیازهای در حال تغییر جامعه به نحو پویایی با تاکید بر یادگیری فعال، نوآوری، کسب اطلاعات و مهارت های مرتبط جدید، مراقبت از بیماران را به نحو مطلوب با رعایت استانداردهای مراقبتی ارائه خواهند داد. دانش آموختگان این رشته، خدمات اثربخش و مقرون به صرفه ای را در مسیر پیشرفت سطح سلامت آحاد جامعه و بهبود کیفیت زندگی مددجویان ارائه خواهند داد.

اهداف کلی گروه هوشبری دانشکده  

دستیابی به بالاترین سطح کیفی و کمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی به گیرندگان خدمت یعنی دانشجویان، مددجویان بستری در بیمارستان و در سطح جامعه از طریق: 

1)ارتقاء توانایی های اعضاء محترم هیئت علمی در ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، مراقبتی، مشاوره ای و اجرایی

2) برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد علمی دانشجویان در حوزه های مختلف  

3) تلاش در جهت ارتقاء رتبه اعضاء محترم هیئت علمی 

4) ارتقاء سطح توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری دانشجویان کارشناسی جهت تلفیق آموخته های قبلی در بررسی بیماران و ارائه مراقبت های لازم

5) توسعه ی حوزه و میدان عمل در آموزش و تربیت فراگیران در گروه

6) تقویت کیفیت و کمیت آموزش تکمیلی در گروه

7) تقویت مشارکت گروه با پزشکان و سایر نیروهای سلامتی در باز طراحی ساختارهای مراقبت سلامتی  

8) تقویت زیرساخت های اطلاعاتی و الکترونیک در گروه به منظور سیاست گذاری و مدیریت موثر گروه

9) گسترش روابط علمی و پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاه

10)افزایش رتبه علمی دانشکده

11) توسعه امکانات و تسهیلات رفاهی دانشجویی و کارکنان

12) جذب دانشجو در سطح بین الملل

 

اهداف گروه هوشبری به تفکیک حوزه ها 

الف) آموزشی 

1)ارتقا سطح آموزش مباحث تئوری و عملی بر اساس تفکر خلاق و انتقادی

2) ارتقاء سطح کیفی و کمی ابعاد آموزش علمی و عملی

3)ارزیابی مستمر پیشرفت تحصیلی دانشجویان 

4) توسعه کمی و کیفی مرکز مهارت های بالینی مطابق با استانداردهای ملی

5)ادغام آموزه های دینی در آموزش دروس هوشبری

6) توسعه ی آموزش مجازی بر اساس دستورالعمل های وزارت بهداشت 

ب) پژوهشی  

1) هدایت طرح های تحقیقاتی به سمت تعیین و پیش بینی نیازهای جمعیت تحت پوشش و حل مشکلات آن

2) ارتقاء بخشیدن به طرح های تحقیقاتی در ابعاد کیفی و کمی

3) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات دارای اولویت در رشته هوشبری

4) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه انجام تحقیقات بین رشته ای و برون گروهی  

5) افزایش کمی و کیفی طرح های تحقیقاتی مرتبط با حوزه دین و سلامت

6) افزایش مشارکت اساتید و دانشجویان در زمینه شرکت در همایش ها و برنامه کارگاه های پژوهشی

7) بهره مندی ذینفعان از نتایج پژوهش ها  

ج) اجرایی

1)افزایش مشارکت اعضای هیئت علمی  در تصمیم گیری های کلان دانشگاه

2) توسعه جایگاه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اعضای هیئت علمی

3) شناسایی و پرورش مدیران آینده از میان دانشجویان مستعد  

د) بالینی

1)ارتقاء و بهبود مهارت های بالینی دانشجویان از طریق شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان و ارائه بازخورد مناسب  

2)  ارتقاء ارائه خدمات بالینی به مددجویان از طریق توسعه و بهبود آموزش بالینی مناسب به دانشجویان هوشبری

3( ارتقا کیفیت مشاوره وآموزش حضوری به مددجویان  

4) ارائه خدمات مشاوره به اقشار مختلف جامعه با استفاده از فناوری های نوین

5)افزایش کیفیت خدمات بالینی از طریق کاهش شکاف میان آموزش های نظری و بالینی

و) جامعه نگر

1) اعتلای سطح سلامت آحاد جامعه از طریق پیشبردآموزش پاسخگو و جامعه نگر  

2) تاکید بر رعایت عدالت اجتماعی در ارائه خدمات به مددجویان  

3) به کارگیری رویکرد سلامت محوری در سطوح پیشگیری  

4) توسعه کار تیمی و هماهنگی بین بخشی در راستای حفظ و ارتقا سلامت جامعه  

5) ارتقا توانمندی های اساتید و دانشجویان جهت مواجهه و مدیریت  بحران های اجتماعی و بلایای طبیعی  

6)مشارکت فعال در تصمیم گیری و سیاستگذاری های حوزه سلامت  

7) راه اندازی استارت آپ های مرتبط با خدمات پیشگیری در سطح جامعه

 

ارزش ها و مسئولیت های  اجتماعی گروه هوشبری

  1. حفظ و توسعه ی کرامت انسانی و اخلاق اسلامی 
  2. توسعه ی عدالت و پاسخگویی در عرصه سلامت 
  3. توسعه ی حرفه ای

 

 وظایف گروه

  1. تربیت دانش آموختگان توانمند در ارائه ی خدمات موثر، پاسخگو، کارآمد و مبتنی بر شواهد 
  2. ایجاد و توسعه ی اخلاق حرفه ای در گروه و فراگیران 
  3. توسعه ی دانش و مهارت فراگیران در حوزه های آموزشی، پژوهشی ،مراقبتی، مشاوره ای و مدیریتی 
  4. توسعه ی پژوهش های ترجمانی و جامعه نگر بر اساس پارادایم حل مسئله

 توانمندی گروه

  1. تناسب ترکیبی در اعضای هیئت علمی گروه بر اساس سن ،دانش، تجربه و حوزه ی تخصص
  2. سابقه و تجربه ی فعالیت های مدیریتی و اجرایی در سطوح مختلف در بین اعضای گروه
  3. همکاری با سایر رشته ها در تدریس واحد های مختلف
  4. وجود پتانسیل توسعه ی تعاملات بین المللی در گروه
  5. گرایش اعضای گروه به تداوم آموزش در حوزه های یادگیری الکترونیکی و مجازی
  6. استفاده از روش های نوین تدریس در دروس تئوری و عملی
  7. آمادگی برگزاری کارگاه های آموزشی مختلف برای دانشگاه های مختلف و کارکنان بیمارستان ها  
  8. توانمندی توسعه راه اندازی واحد بین الملل دانشکده پرستاری
  9. بومی سازی تدریس دروس با توجه به نیاز های منطقه جغرافیایی و کشور
  10. مشارکت در آموزش های همگانی از جمله کوید 19 

پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان

  1. مشارکت فعال در تیم بیهوشی، سرویس درد حاد و مزمن و تیم احیای قلبی- ریوی بطور موثر و فعال
  2. تامین نمودن سلامت، ایمنی  و رضایت مندی بیماران و جامعه  در حد مطلوب
  3. انجام دادن انواع روشهای بیهوشی ، بی حسی ، بی دردی و احیای قلبی -ریوی با بکارگیری توانمندی های ضروری و اقدامات مراقبتی از بیماران
  4. کسب توانمندی در حوزه پژوهش

 

نقش دانش آموختگان در جامعه

دانش آموختگان این رشته در نقش های  ارتباطی ،مراقبتی حمایتی، آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای وظایف خود را در جامعه انجام می دهند.

 

وظایف دانش آموختگان

1-نقش ارتباطی

  1. ارتباط و تعامل موثر حرفه ای با بیمار، همراهان بیمار، همکاران و مسئولین مرتبط
  2. تعامل حرفه ای مناسب  با اعضاء تیم سلامت ، واحد پرستاری، بانک خون ، رادیولوژی و غیره و ....

2 -نقش مراقبتی

الف) بررسی و شناخت بیمار قبل از عمل :

  1. بدست آوردن اطلاعات و سابقۀ بیمار
  2. تعیین نیازهای بیمار
  3. کنترل پروندۀ بیمار
  4. تجزیه و تحلیل اطلاعات و گزارش موارد به پزشک بیهوشی

  ب) مراقبت های قبل از بیهوشی :

  1. آزمایش ماشین بیهوشی ، وسایل و تجهیزات اتاق عمل و مراقبت های ویژه پس از بیهوشی و اطمینان یافتن از کارآئی و سلامت آنها
  2. گندزدائی ، سترون سازی و تمیز کردن وسایل مورد نیاز بخش بیهوشی
  3. اطمینان از پر بودن سیلندرهای گازهای طبی
  4. آماده کردن دستگاه ساکشن و دستگاههای مختلف پایش ( پالس اکسی متری ، کاپنوگراف و )
  5. آماده کردن داروها و محلول های تزریقی و گزارش کمبود به مسئول مربوطه
  6. آماده کردن وسایل تزریقات و کمک به باز نمودن خط وریدی مناسب
  7. دقّت در پایش علائم حیاتی بیمار
  8. کنترل بیمار از نظر آمادگی های قبل از عمل ( ناشتا بودن ، نداشتن عضو مصنوعی و )
  9. همراهی و انتقال بیمار از روی برانکارد بر روی تخت عمل
  10. کمک و همراهی متخصص بیهوشی در القاء هوشبری و انجام بی حسی ناحیه ای
  11. کمک در تغییر وضعیت دادن بیمار ( Position )
  12. سعی در رفع نگرانی و تشویش بیمار و فراهم ساختن راحتی وی

  ج) مراقبت های حین بیهوشی

  1. پایش مداوم علائم حیاتی و ثبت آن
  2. کنترل میزان جذب و دفع مایعات و ثبت آن
  3. بررسی بیمار از نظر احتمال وجود علائم هایپوکسمی و گزارش موارد غیر طبیعی
  4. کنترل و اطمینان یافتن از کارآئی دستگاهها و میزان جریان گازها و گزارش موارد غیر طبیعی
  5. کنترل راههای هوائی بیمار
  6. بررسی بیمار از نظر خونریزی و گزارش موارد غیر طبیعی
  7. پیشگیری از انتقال و انتشار عفونت
  8. پیشگیری از آسیب های وارده به اعضاء بدن ( خراش قرنیه ، سوختگی با وسایل برقی ، فشار وارده به اعصاب محیطی و )
  9. گزارش  موارد غیر طبیعی

د) مراقبت از بیمار بعد از بیهوشی :

    1. کمک و همراهی متخصص بیهوشی در هوش آوری بیماران
    2. کنترل علائم حیاتی بیمار و گزارش موارد غیر طبیعی و ثبت آن در فرم مربوطه
    3. دقّت در مانیتورینگ بیمار ( ریتم قلب ، درصد اشباع اکسیژن ، خون ، میزان دفع ادرار و ) و گزارش موارد غیر طبیعی
    4. بررسی بیمار از نظر وجود نشانه های هایپوکسمی
    5. کمک در انتقال بیمار از روی تخت عمل بر روی برانکارد
    6. کمک در انتقال و تحویل بیمار به مسئول واحد مراقبت های پس از بیهوشی ( PACU ) تحت نظر متخصص بیهوشی
    7. گزارش مکتوب آخرین وضعیت بیمار ( علائم حیاتی ، سطح هوشیاری ، رفلکس ها ، خونریزی و ) به مسئول واحد مراقبت های پس از بیهوشی ( PACU )
    8. مراقبت از بیمار و کنترل او از نظر بازگشت رفلکس ها و ورود به مرحله هوشیاری و ثبت آن در فرم های مربوطه
    9. کنترل عوارض پس از عمل و گزارش موارد غیر طبیعی
    10. بکارگیری وسایل مختلف اکسیژن درمانی طبق دستور پزشک
    11. رعایت اصول ایمنی و حفاظتی از بیمار
    12. تکمیل فرم های مربوطه و درج آن در پرونده بیمار
    13. تهیه و آماده سازی وسایل ، تجهیزات و داروهای مورد نیاز واحد مراقبت های پس از بیهوشی ( PACU )
    14. تحویل بیمار به بخش پس از هوشیاری کامل با اجازۀ کتبی پزشک بیهوشی
    15. کمک در احیاء قلبی ، ریوی و مغزی ( CPCR ) بیماران در بخش های مختلف بیمارستان زیر نظر متخصص بیهوشی و پزشک معالج

 

3-نقش آموزشی- پژوهشی و مشاوره ای 

    1. آموزش خود مراقبتی  
    2. ثبت دقیق داده های بالینی با رویکرد پژوهشی
    3. جست و جوی شواهد علمی  
    4. همکاری در تدوین و اجرای طرح های پژوهشی در صورت درخواست مسئولین آموزشی  
    5. همکاری در آموزش بالینی دانشجویان هوشبری  
    6. ارائه اطلاعات لازم و هدایت مددجویان برای تصمیم گیری بهتر  

توانمندی ها و مهارت های عمومی مورد انتظار از دانش آموختگان  

  1. مهارت های ارتباطی
  2. مهارت های حل مساله
  3. مهارت های مدیریتی
  4. توانمندی عمل به اخلاق حرفه ای
  5. مهارت ارزیابی و تحلیل شرایط
  6. تعامل بین بخشی
  7. کار در محیط های حرفه ای
  8. تفکر نقادانه
  9. آموزش به مددجو و خانواده
  10. یادگیری مادام العمر
  11. آماده سازی و انتقال بیمار به اتاق عمل
  12. اخذ شرح حال قبل از بیهوشی
  13. کنترل و ثبت علائم حیاتی
  14. اندازه گیری سطح هوشیاری بر اساس مقیاس کومای گلاسکو(GCS)
  15. کنترل پرونده بیمار
  16. کنترل راه هوایی
  17. آماده سازی داروهای بیهوشی
  18. ضد عفونی وسایل و تجهیزات بیهوشی
  19. کنترل و آماده سازی ماشین بیهوشی
  20. کنترل جذب و دفع مایعات بیمار
  21. ثبت و ارائه گزارش ( در فرم های کاغذی و الکترونیک)

 

  1.    گروه و آخرین دستاوردهای ملی اسناد بالا دستی کشور
  2. استدلالات بیانیه گام دوم انقلاب:
  3. جهاد علمی و توسعه ی دانش و مهارت در گروه با سرعت روز افزون و هدایت درست منابع
  4. تلاش در جهت توزیع بیشتر عدالت در سلامت 
  5.  
  6. استدلالات برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت:
  7. توسعه ی شواهد ایجاد عدالت در سلامت به منظور دسترسی به پوشش فراگیر در دسترسی به خدمات با کیفیت
  8. یکپارچه سازی خدمات طب سنتی در مراقبت از بیماران 
  9. توسعه ی آموزش گروه در راستای پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت 
  10. ظرفیت سازی اعضای گروه در حوزه ی اولویت های پژوهشی گروه و افزایش تعداد ارجاعات به مقالات گروه
  11. توسعه ی برنامه های گروه در راستای به کارگیری رویکرد های جدید مدیریت و رهبری در گروه و برنامه های سلامت در سطح دانشکده و دانشگاه
  12. استدلالات سیاست ها و خدمات جامع گروه هوشبری در کشور:
  13. توسعه ی پاسخگویی اجتماعی و رویکرد جامعه نگر در ارکان آموزش و پژوهش گروه
  14. تدوین و توسعه ی شیوه نامه ساختار آموزش جامعه نگر در گروه 
  15. ایجاد شواهد در جهت تقویت ساختارهای مدیریتی در حوزه سلامت و مراقبت
  16. برنامه ریزی در راستای انجام و مشارکت در طرح های غربالگری مردم محور در حوزه سلامت و مراقبت
  17. تقویت مشارکت درون حرفه ای، بین حرفه ای و بین بخشی در گروه
  18. تدوین برنامه توسعه و تعالی گروه و بازنگری و ارزیابی مستمر از برنامه
  19. کمک به توسعه ی نقش پرستار پیگیری و ترخیص از منظر مدیریتی و در حوزه ی سلامت و مراقبت 
  20. توانمند سازی و بهره وری نیروهای انسانی در گروه
  21. توسعه ی دوره های کوتاه مدت حرفه ای و مهارتی در گروه
  22. تلاش در جهت توسعه گروه مبتنی بر استانداردهای اعتباربخشی بین المللی
  23.  
  24. استدلالات ابلاغ سیاستهای کلی سلامت توسط مقام معظم رهبری:
  25. ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی سلامت مبتنی بر اصول و ارزشهای انسانی- اسلامی و نهادینه سازی آن در جامعه.
  26. ارتقاء نظام انتخاب، ارزشیابی و تعلیم و تربیت اساتید و دانشجویان و مدیران و تحول در گروه متناسب با ارزشهای اسلامی، اخلاق پزشکی و آداب حرفهای
  27.  
  28. گروه و آخرین دستاوردهای فراملی
  29. آخرین شواهد و اسناد بالادستی  بین المللی
  30. استدلالات سند تقویت پرستاری و مامایی در خاورمیانه:
  31. تدوین برنامه راهبردی در حوزه ی بهبود کیفیت آموزش و پژوهش پاسخگو به اولویت های سلامتی
  32. بهبود عملکرد و خدمات
  33. تولید دانش در حوزه ی مدیریت نظام های مدیریت منابع انسانی 

 

نقاط قوت گروه 

  1. حضور اعضاء هیات علمی مجرب جهت ارائه دروس نظری و بالینی با نسبت ایده آل تعداد اعضای هیئت علمی به  تعداد دانشجو  
  2. مشارکت حداکثری اعضای هیئت علمی دانشکده پرستاری در کمیته های EDO و EDC دانشگاه  
  3. برگزاری جلسات دوره ای با هدف ارتقاء آموزش به بیمار
  4. مشارکت اعضای هیئت علمی در آموزش پرستاران شاغل در بیمارستان ها بر اساس الویت های نیازسنجی  
  5. آموزش همه جانبه و مدیریت رشته های کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل، هوشبری و کاردانی فوریت های پزشکی و اتاق عمل توسط اعضای هیئت علمی گروه هوشبری
  6. توانمند بودن اساتید در زمینه آموزش مجازی و تولید محتوای استاندارد
  7. تمایل اعضاء هیات علمی و آموزشی به ارائه طرح های پژوهشی مرتبط با رشته
  8. تولید و نشر دانش توسط اعضای هیات علمی گروه در داخل و خارج از کشور
  9. امکان فراهم سازی فرصت تعامل علمی با دانشگاه های داخلی و خارجی از طریق برگزاری همایش های علمی
  10. تعامل علمی با جامعه ارائه دهنده ی خدمات سلامت از طریق برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و  فعالیت های پژوهشی 
  11. دسترسی به فناوری های نوین آموزشی
  12. مرکز رایانه  برای دانشجویان
  13. رعایت استاندارد کتابخانه ای و فهرست نویسی و طبقه بندی در سطح کتابخانه دانشکده
  14. تهیه و بهره گیری از لاگ بوک الکترونیک در مقطع کارشناسی با استفاده از سامانه طبیب  

نقاط ضعف  

  1. عدم وجود دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته هوشبری
×

اطلاعات "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست