• تاریخ انتشار : 1402/02/20 - 11:33
  • بازدید : 102
  • تعداد بازدیدکننده : 89
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
روابط عمومی دانشکده

همایش بزرگداشت روز جهانی ماما

لزوم تقویت نقش ماماها در سیستم سلامت عمومی از تاکیدات رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در همایش روز ماما

به مناسبت گرامیداشت روز جهانی ماما و تجلیل از خدمات خالصانه جامعه مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،جشنی در روز سه شنبه مورخ 19/ 02/ 1402 از ساعت 8:30 تا 10:30 در محل سالن آمفی تئاتر شماره 2  دانشکده پرستاری و مامایی با حضور ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، معاونین بهداشت و درمان، مدیرروابط عمومی دانشگاه، ریاست دانشکده پرستاری و مامایی، معاون آموزشی و معاون پژوهشی دانشکده  و ماماهای خدوم شاغل در مراکز تابعه دانشگاه برگزار گردید.

در این مراسم ریاست دانشگاه، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی، معاونین بهداشت و درمان دانشگاه ایراد سخنرانی فرمودند:

  • دکتر زالی رئیس دانشگاه پس از تبریک روز ماما  و بیان افتخارآفرینی های جامعه مامایی بر طبق آمارهای ارائه شده توسط دو معاونت بهداشت و درمان دانشگاه، نقش "ماما" را در سلامت مادران و نوزادان بسیار قابل احترام دانست و مامایی را در زمره حرفه های مستقل معرفی و بیان داشت که این حرفه علیرغم قدمت صدساله اش، در سنوات اخیر،خدشه هایی به استقلال شغلی اش وارد گردید.  وی در ادامه، استقلال حرفه‌ای جامعه مامایی را مطالبه‌ای بحق از سوی آنان دانست و ایجاد ظرفیت‌های جدید برای رسیدن به استقلال در این رشته را در دستور کار قرار داد. دکتر زالی نگاه تک بعدی و زایمان محور به جامعه مامایی را مورد انتقاد قرار داد و گفت: ظرفیت مامایی محدود به زایمان نمی‌شود، باید از توان حرفه‌ای و بالای ماماها در مقاطع حساس زندگی زنان نظیر پیش و پس از بارداری، بلوغ دختران و سلامت زنان در دوران سالمندی و... بیشتر استفاده کرد. رییس دانشگاه تهیه بسته‌های بهداشتی و حرفه‌ای با کمک دانش، تخصص و مهارت بالای جامعه مامایی را راهکار موثری برای افزایش سطح سلامت زنان و دختران عنوان کرد. وی با اشاره به این‌که خدمات ماماها به زنان باردار با خاتمه بارداری تمام نمی‌شود، فعالیت‌های موثر این بخش مهم از خانواده بهداشت و درمان را ستودنی توصیف کرد.
  •  دکتر وحید زمان زاده رئیس دانشکده پرستاری و مامایی  ضمن خیرمقدم به حضار و مدعوین، روز ماما را به همه ماماهای کشور تبریک گفت و بیان داشت ماماها در عین انجام درمان،مراقبت را هم انجام می دهند و در آن واحد از دو موجود زنده مراقبت می نماید، جنین و مادر.  مامایی کار علمی و سختی  می طلبد و با حساسیت های شغلی بالایی که دارد، کوچکترین خطاها، پشیمانی جبران ناپذیری به دنبال دارد. لذا قدردان زحمات این بزرگواران هستیم.
  • معاون بهداشت دانشگاه نیز پس از بیان جایگاه ماما در جامعه و حیطه وظایف آن،  آماری از  فعالیت های جامعه مامایی در یکساله 1401 در مقولات سلامت مادران، مراقبت پیش از بارداری، مراقبت حین بارداری، واکسیناسیون مادران، مشاوره های تلفنی، آموزش مجازی مادران،کارگاههای آموزشی و برنامه های میان سالان و... ارائه نمودند که در مجموع تعداد 782 نفر ماما شاغل در دانشگاه، تعداد 13 میلیون خدمت به همه گروههای هدف داده شده و از دغدغه های ماما،مواردی را مطرح نمود.
  •  معاون درمان دانشگاه نیز ضمن اشاره به خدمات ارزشمند ماماها در سطح دانشگاه، گفت: پررنگ کردن کار ماما در اولویت های مدیریتی این حوزه قرار دارد و اهدافی نظیر جوانی جمعیت، افزایش زایمان بی درد، کاهش زایمان سزارین وتغییر فرهنگ جامعه به سوی زایمان طبیعی و... در گرو حمایت های ارزنده تر از کادر مامایی و تقویت نقش ماما در صف و ستاد دانشگاه بیان نمود و بر این اساس، دفتر پرستاری و مامایی در تشکیلات سازمانی معاونت درمان دانشگاه به منظور رسیدگی بهتر به این قشر خدوم ایجاد شده است. و از افتخارات شاخص جامعه مامایی، کاهش 70 درصدی سزارین تقویمی در سطح دانشگاه را اعلام نمود.

این مراسم با قدردانی رییس دانشگاه و اعضای هیئت رییسه از ماماها به اتمام رسید.

.

  • گروه خبری : اخبار عمومی
  • گروه خبری : 126267
کلمات کلیدی

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

×

اطلاعات جستجو "Enter"فشار دادن

متن استاتیک شماره 39 موجود نیست